-
بهرام هنجارشکن (1)
دوشنبه 14 مهر 1393 18:32
دیر زمانیاست که خواستهام نکاتی را در مورد «بهرام ساسانی» که بیشتر به «بهرام گور» و یا «بهرام پنجم» شهرت دارد بنویسم. او از شاهانیاست که در میان مردم، گذشته از واقعیت تاریخی، همچنان پایی در افسانه و خیال دارد. چهرهی او چه در واقعیت و چه در بخشی از افسانهها و روایتهای گوناگون، هماناست که خطوط اصلی شخصیت وی در...
-
ضحاک در چشمانداز یک تعبیر (31)
شنبه 8 شهریور 1393 14:46
فریدون گذشته از آن پیوندنامرئی شاهانه که میان خود و دختران جمشید میبیند، به وجود آنان نیز احتیاجدارد. در این میان، اگر کسی یا کسانی از مخفیگاه ضحاک، اطلاعات نظامی و سیاسی داشتهباشد، آندو جزو آنانند. در نخستین برخورد و یا حادترین اطلاعاتی که فریدون و همراهانش بدان احتیاج دارند، آگاهی از مخفیگاه ضحاک است. چنین...
-
ضحاک در چشمانداز یک تعبیر (30)
پنجشنبه 6 شهریور 1393 18:08
در این سیلاب خشم انسانی، چه آنان که مستقیم، از زخمخوردگان ضحاک باشند و چه تنها برانگیخته از فضاییکه بیشتر انسانها را تحت تأثیر خویش قرار میدهد، کاوهی آهنگر با پیشبند چرمی خویش به عنوان نماد کار و مقاومت، پیشاپیش مردم در حرکتاست. اما تأملبرانگیز آنست که او پس از به قدرت رسیدن فریدون، یکباره ناپدید میشود و...
-
ضحاک در چشمانداز یک تعبیر (29)
دوشنبه 3 شهریور 1393 19:24
آیا ملتهایی که نیازمند قهرمانند، سیاهبختند؟ آیا قهرمانان و نقش پیشتازانهی آنان، جوهرحرکت و اعتماد به نفس را از دیگر آحاد ملت میگیرد؟ آیا نمیتوان در هر انسانی، میل به رویش و رهایی را ژرفابخشید، بیآنکه حضور قهرمانان را نفی کرد؟ به باور من، اگر قهرمانان در بافتِ دسیسههای سازمانیافتهای قرارنگیرند و اعتبار خویش...
-
ضحاک در چشمانداز یک تعبیر (28)
یکشنبه 2 شهریور 1393 17:50
آیا کاوهی آهنگر میتواند نماد حرکت، اعتراض و مقاومت یک ملت در هزارههای تاریخ باشد؟ آیا او میتواند جلوهگاه آن جانهای بیقراری باشد که نابرابری و ستم را برنمیتابند و دور از هرگونه مصلحتطلبی، صدای اعتراض خویش را به گوش خاندان قدرت میرسانند. صرفنظر از اینکه به این پرسش، پاسخ مثبت بدهیم و یا منفی، او در ذهن مردم...
-
ضحاک در چشمانداز یک تعبیر (27)
یکشنبه 2 شهریور 1393 09:35
نکته آنست که فراهمکردن چنین سندی که گواه عدالتپیشگی ضحاکباشد، نه تنها به نفع شاه ایران که به نفع همهی کسانیاست که در اطراف او پراکندهاند. اگر آنان در به وجود آوردن چنین سندی اهمال ورزند، روزی که اوضاع دیگرگون شود، فریدونیان آنان را به محاکمه خواهندکشید که چگونه حاضر شدهاند با چنان شاه ستمگری، موافقباشند. حتی...
-
ضحاک در چشمانداز یک تعبیر (26)
شنبه 1 شهریور 1393 18:35
فریدون در مییابد که پدرش آبتین، در راه سیرکردن ماران ضحاکی، کشتهشدهاست و گاو شیرده آن مرغزار نیز، قربانی خشم مأموران او گردیدهاست که نتوانستهبودند وی را در آنجا بیابند. گذشته از آن، دربه دری او از خانهی پدر و مادر به مرغزاری آن چنان و سپس انتقال هراسبارانهی وی به البرزکوه، حکایت از آن دارد که ضحاک و مأمورانش...
-
ضحاک در چشمانداز یک تعبیر (25)
شنبه 1 شهریور 1393 14:19
انسان را با رؤیاها، پیوندی ناگسستنیاست. در رؤیاهاست که میتواند تازیانهی زندگی را بدل به نوازشکند و توفانهای شکنندهی روزگار را تا مرز نسیمی ملایم، تغییرِ ماهیت دهد. رؤیاهای انسانی، با آنکه از گذشتهها مایه میگیرد اما کم یا زیاد، بشارتدهندهی فرداهاست. فرداهایی مبهم اما در راه برای دربرگرفتن انسان و زندگی او....
-
ضحاک در چشمانداز یک تعبیر (24)
جمعه 10 مرداد 1393 13:43
چنان که تاریخ و افسانه نشان میدهد، خوابهایی از این دست، آنهم جاری در جان بازیگران اصلی صحنه های تاریخ ، آرامشهای قبل از توفانند. ضحاکِ دگردیسیگرفته، دیگر نه توان ادامهی کار دارد و نه مردم خواهان ادامهی حاکمیت اویند. اما با وجود این، یگانه راه رهایی برای او، بازهم تلاش برای جلوگیری از چیزیاست که قطعاً...
-
ضحاک در چشمانداز یک تعبیر (23)
پنجشنبه 9 مرداد 1393 20:00
اما اخترشناسان، پیشاپیش، خواب شوم شبانهی وی را به وجود فریدون، پدرش و گاو شیرده گره میزنند. نکتهی شگفت از نگاه ضحاک، آنست که او حتی پیشاپیش درمییابد که گرز گاوسر فریدونی که بر سر وی فرود خواهد آمد، یادگار خاطرهای است که فریدون در دوران کودکی خویش، زمانی که از نگاه مأموران ضحاکی، پنهان میزیسته، با گاو مورد نظر...
-
ضحاک در چشمانداز یک تعبیر (22)
پنجشنبه 9 مرداد 1393 15:45
پادشاهی ضحاک تا 960 سال دوام میآورد. با همهی ارقام و اعداد باورنکردنی، باید نکاتی از این دست را در باور اساطیری خویش، به سادگی پذیراباشیم. در طول این سالها، ظاهراً «اَرمایِل» و «گَرمایل» توفیق مییابند که روزانه، دستِ کم یک نفر را از مرگ نجاتدهند. ضحاک در خلال این سالها، میبایست وجود ماران و حتی تحقیر حاصل از...